BMW E34 M5 3.8 Turbo 577KM 816NM


Już fabrycznie klasyczna limuzyna, jaką jest BMW E34 M5, dysponuje całkiem pokaźnym stadem koni mechanicznych. Seryjny silnik o oznaczeniu S38B38 i pojemności skokowej równej 3.8l generuje 340KM oraz 400NM. Za sprawą montażu turbosprężarki udało nam się podwoić wartość momentu obrotowego. Zacznijmy jednak od początku. Zanim zabraliśmy się za budowę instalacji turbodoładowania konieczne było przygotowanie silnika pod przyszły wzrost mocy. Silnik został rozebrany co do śrubki, a następnie odremontowany na znacznie wytrzymalszych komponentach. Seryjny układ tłokowo-korbowy ustąpił miejsca kutym tłokom CP Pistons obniżającym stopień sprężania do 8.5:1 oraz kutym korbowodom SPM, których mostki dokręcają śruby ARP2000. Głowica wraz z metalową uszczelką pod głowicą MLS Cometic została skręcona szpilkami oraz nakrętkami ARP. 






Silnik został dotarty w wersji wolnossącej, a po okresie docierania mogliśmy przystąpić do montażu turbosprężarki. Dostarczaniem powietrza zajmuje się turbosprężarka Garrett GT4088R na podwójnym łożyskowaniu kulkowym. Jej potencjał pozwala spokojnie przekroczyć granicę 500KM. Turbosprężarka została przykręcona do rurowego kolektora wydechowego PPF, który wraz z resztą układu wydechowego został owinięty bandażem termoizolacyjnym w celu obniżenia temperatury pod maską samochodu. Kontrolą ciśnienia doładowania trudni się zawór wastegate HKS oraz elektroniczny zawór EBC MAC. 






Przeniesieniem dodatkowego momentu obrotowego trudni się docisk UUC Performance Organic współpracujący z 4-łapkową spiekową tarczą sprzegła oraz jednomasowym kołem zamachowym z silnika M30. Układ paliwowy to połączenie wydajniejszych wtryskiwaczy Siemens Deka oraz pompy paliwa Aeromotive Stealth, która generuje przepływ 340 litrów na godzinę. Całość kontrolowana jest za pomocą komputera Ecumaster DET3. Powyższe modyfikacje pozwoliły uzyskać 577KM oraz 816NM przy ciśnieniu doładowania równym 1.15bar. 170% fabrycznej mocy oraz praktycznie podwojony moment obrotowy pozwala przyspieszać E34 ważącej 1800kg w zaledwie 7.28s od 100 do 200 km/h. Takim wynikiem może poszczycić się także m.in. Mercedes SLR. 





Przyspieszenie od 100 do 200 km/h zostało zmierzone urządzeniem RaceLogic.