BMW E36 1JZ-GTE 445KM 503NM

Kolejne BMW przygotowane przez nas od podstaw do driftingu. Bazą projektu stała się karoseria BMW E36 318iS. Przez lata samochód z treningowej zabawki przerodził się w pojazd startujący w Driftingowych Mistrzostwach Polski. Wraz z rozwojem umiejętności właściciela E36tka przechodziła kolejne etapy zmian. Wszystkie układy w samochodzie zostały wzmocnione i zmodyfikowane, aby przystosować BMW do profesjonalnego pokonywania zakrętów w kontrolowanym poślizgu.


Karoseria została wyposażona w rozbudowaną klatkę bezpieczeństwa wspawaną według załącznika J wraz z zastrzałami do mocowań tylnego wózka dyferencjału. Wszystkie gumowe elementy zawieszenia zostały wymienione na twardsze i wytrzymalsze odpowiedniki z poliuretanu Strongflex. Kierowca i pasażer do dyspozycji mają fotele kubełkowe Mirco wraz z szelkowymi pasami bezpieczeństwa. Ponadto samochód posiada system gaśniczy OMP oraz główny wyłącznik prądu - oba systemy z możliwością załączania zarówno z wewnątrz jak i zewnątrz pojazdu. 


Układ paliwowy pojazdu składa się z dwóch zbiorników paliwa. Pierwszy główny ma pojemność 40 litrów, drugi natomiast to swirl pot o pojemności 2.5 litra, zapobiegający odpływaniu paliwa podczas pokonywania zakrętów. Dostarczaniem paliwa na listwę paliwową trudni się pompa Bosch 044. Przez lata driftu w samochodzie zmieniało się zawieszenie czy układ kierowniczy, jednak od samego początku silnik jest ten sam - to jednostka napędowa z Toyoty Soarer o pojemności 2.5 litrów i oznaczeniu 1JZ-GTE. Silnik fabrycznie wyposażony w układ podwójnego turbodoładowania napędzał samochód przez pierwszy sezon startów. Kiedy seryjne turbosprężarki uległy awarii zrezygnowaliśmy z fabrycznego układu na korzyść pojedynczej większej turbiny, która pozwoliła wykrzesać dodatkowe konie mechaniczne. Początkowo była to turbosprężarka Holset HX35, następnie chłodzony wodą Garrett GT3076R na łożyskowaniu kulkowym. Przy ciśnieniu doładowania 1.55bar silnik generował 405KM i 485NM. Przy okazji wymiany turbosprężarki na GT30 silnik otrzymał kompletny nowy rozrząd oraz pompę wody.


Zadanie przeniesienia napędu powierzone zostało skrzyni o oznaczeniu R154 z Toyoty Supry MK3. Aby możliwe było jej połączenie z silnikiem 1JZ konieczny był odpowiedni dzwon silnika odlewany przez KSRacing. Skrzynia z dyfrem łączy się customowym wałem napędowym.


W międzyczasie fabryczne wałki rozrządu zostały wymienione na agresywniejsze firmy Brian Crower 264st., co pozwoliło przy niezmienionym ciśnieniu doładowania osiągnąć 445KM oraz 503NM.


Silnik po 4 latach użytkowania na torach w Polsce został rozebrany co do śrubki w celu sprawdzenia stanu i przygotowania go na kolejne lata driftingu. Miska oleju została powiększona, a w nią wspawana przegroda zapobiegająca przelewaniu się oleju na boki w trakcie poślizgu samochodu. Silnik otrzymał komplet nowych panewek ACL Race. Fabryczne śruby korbowodów oraz głowicy zostały zastąpione mocniejszymi odpowiednikami firmy ARP.


Prócz przeglądu silnika dokonaliśmy również montażu większej przepustnicy 80mm oraz turbosprężarki GT3582R na łożyskach kulkowych, co pozwoliło wykrzesać więcej z tego 2.5-litrowego silnika.


Poniżej przedstawiamy kilka filmów z udziałem opisywanego driftowozu.






Samochód wystąpił gościnnie w teledysku poznańskiego rapera Mrokasa w utworze pt. "Kształtuj swój styl":


Mogliśmy zobaczyć go również na ulotkach reklamujących produkty internetowego sklepu tuningowego FMIC.PL, z którym współpracujemy od dawna.