BMW E36 2JZ-GTE 495KM 591NM

Prezentowany samochód jest zupełnie cywilnym BMW E36 w wersji sedan, którym śmiało można wybrać się na wakacje nad morze z rodziną. Zawieszenie oraz układ hamulcowy zostały zregenerowane, lecz najpoważniejsza zmiana zaszła pod maską pojazdu. Fabryczny niemiecki silnik o pojemności 1.8l został zastąpiony japońską jednostką napędową z Toyoty Supry o oznaczeniu 2JZ-GTE. Podobnie, jak w przypadku opisywanego na naszej stronie BMW E46 zbudowanego do driftu, także i tutaj znalazła się nowsza wersja 2JZ'eta ze zmienną fazą rozrządu na wałku ssącym. Bolączką silników Toyoty 1JZ i 2JZ są panewki, dlatego wymieniliśmy je na mocniejsze od ACL Race. Korbowody oraz mostki wału korbowego zostały skręcone śrubami ARP. 




Fabryczny układ sekwencyjnego turbodoładowania Toyoty został zastąpiony większą pojedynczą turbosprężarką chłodzoną wodą Garrett GT3582R na podwójnym łożyskowaniu kulkowym. Turbina została przykręcona do rurowego kolektora wydechowego zrobionego z kwasówki, dodatkowo owiniętego bandażem w celu zmniejszenia temperatury pod maską. 



Silnik Toyoty został połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów z BMW E46 M3 za pomocą dorobionego adaptera. Z kolei sprzęgło zostało oparte na jednomasowym kole zamachowym z BMW E34 oraz docisku Sachs Performance dedykowanym do silnika S54B32. 



Dostarczaniem dawki paliwa zajmują się wtryskiwacze Siemens Deka 630cc oraz niesamowicie wydajna pompa paliwa Aeromotive Stealth generująca przepływ 340 litrów na godzinę. Nad całym silnikiem czuwa komputer Ecumaster DET3. Przy ciśnieniu doładowania 1.25bar silnik generuje 495KM oraz 591NM. 



Zapraszamy również do obejrzenia poniżej dwóch filmów przedstawiających opisywany pojazd. Pierwszy to pomiar mocy na hamownii obciążeniowej, a drugi to pojedynek w wyścigu na 1/4 mili z BMW E92 M3.




Samochód prezentowany był także na łamach czasopisma BMW Trends w październikowym numerze 2014 roku.