BMW E36 2JZ-GTE 534KM 716NM

Prezentowane BMW jest dobrze znane w naszym warsztacie w związku z licznymi modyfikacjami, które mieliśmy okazję w nim przeprowadzać. Samochód opuścił niemiecką fabrykę jako E36 M3 3.2 EVO z silnikiem o oznaczeniu S50B32 ze zmiennymi fazami rozrządu na obu wałkach. Początkowo fabryczna jednostka napędowa S50 otrzymała od nas instalację turbosprężarki, aby delikatnie poprawić seryjne osiągi. W efekcie silnik generował wówczas 370KM i 430NM. 


Z czasem jednak apetyt właściciela wzrósł i konieczne były kolejne zmiany pod maską. Celem było przekroczenie granicy 500KM, więc w naszym przypadku wybór mógł być tylko jeden - japoński 3.0-litrowy silnik 2JZ-GTE z Toyoty Aristo. Silnik przeszedł podstawowy przegląd. Wymieniony został kompletny rozrząd oraz pompa wody. Zadanie przeniesienia napędu zostało powierzone 5-biegowej skrzyni o oznaczeniu R154 z Toyoty Supry MK3. Konieczny był zakup odpowiedniego dzwonu skrzyni, aby połączenie R154 z silnikiem 2JZ stało się możliwe.



Fabryczny układ sekwencyjnego turbodoładowania został zdemontowany, a w jego miejscu znalazła się pojedyncza turbosprężarka chłodzona wodą Garrett GT3582R na podwójnym łożyskowaniu kulkowym. Przykręcona została do rurowego kolektora wydechowego z kwasówki KSRacing. Nad odpowiednim ciśnieniem doładowania czuwa zawór wastegate HKS. 



Filtrowaniem powietrza zajmuje się olbrzymi filtr ITG, a o odpowiednią temperaturę powietrza doładowanego dba aluminiowy intercooler zamontowany za przednim zderzakiem. Poczynione modyfikacje umożliwiły zrealizowanie założonego celu i pozwoliły osiągnąć 534KM oraz 716NM. Dzięki takim parametrom cywilne BMW E36 coupe przyspiesza od 100 do 200km/h w trakcie zaledwie 6.8s, co stawia je na równi z takimi supersamochodami jak np. Ferrari Enzo czy Mercedes SLR.




Pomiar przyspieszenia został wykonany przy pomocy urządzenia RaceLogic: