BMW E34 540i V8 Turbo 412KM 568NM


W 2015 roku mieliśmy przyjemność zbudować od podstaw instalację turbosprężarki w samochodzie BMW E34 540i, fabrycznie wyposażonym w 4.0-litrowy silnik V8 o oznaczeniu M60B40. Wychodząc z fabryki silnik generował 286KM, jednak w tym przypadku wartość wyjściowa przed modyfikacjami była delikatnie niższa. W związku z niewielką ilością wolnego miejsca pod maską budowa układów dolotowego i przede wszystkim wydechowego była niezwykle skomplikowana. Silnik doładowany jest turbosprężarką Borg Warner S300SX, a sam słupek silnika został nietknięty. W dodatku za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna skrzynia biegów, która bez problemów radzi sobie z przyrostem momentu obrotowego. Turbosprężarka zawieszona jest na dwóch kolektorach wydechowych połączonych ze sobą flanszą T4 twin-scroll. Układ wydechowy jest w pełni przelotowy, jednak dzięki zastosowaniu dwóch tłumików nadal racjonalnie cichy. Wszystkie układy dolotowy i wydechowy zostały wykonane w 100% ze stali kwasoodpornej, dzięki czemu nie mają prawa zardzewieć w przyszłości. 


Prócz oczywistych zmian w układzie dolotowym i wydechowym, w silniku znalazła się wydajniejsza pompa paliwa Bosch 040 oraz wtryskiwacze Bosch 440cc o zwiększonym przepływie paliwa. Całość jest wystrojona za pomocą komputera Ecumaster DET3. Ciśnienie doładowania 0.55bar pozwoliło na osiągnięcie 412KM oraz 568NM. Przyrost ciśnienia doładowania został ustawiony progresywnie względem obrotów silnika, aby zmaksymalizować trakcję samochodu podczas przyspieszania. 


Zdjęcie przedstawiające nasze prace przed i po.

Poniżej prezentujemy 2 filmy przedstawiające przyspieszanie opisywanego BMW E34 540i.